Klokkenstoel

Een klokkenstoel is een losstaand bouwwerk, met daarin meestal één klok. Sommige hebben twee klokken, een enkeling drie. Veruit de meeste klokkenstoelen in Nederland staan in Friesland.

Dit komt waarschijnlijk omdat bepaalde gebieden hier te arm waren of de gemeenschappen te klein, om een kerk te bouwen. Of om de kerk van een toren te voorzien.

Klokkenstoelen in Ooststellingwerf

In de gemeente Ooststellingwerf staan vier kerken met een klokkenstoel. Maar liefst drie hiervan hebben een dubbele klokkenstoel: de Laurentstjerke in Donkerbroek, de Dorpskerk in Elsloo en de Dorpskerk in Oosterwolde. De klokkenstoel bij de Trefkerk in Appelscha heeft één klok.

Al deze klokkenstoelen zijn aangewezen als rijksmonument.

Klokken in oorlogstijd

De Laurentstjerke had aanvankelijk geen toren en kreeg daarom een dubbele klokkenstoel. Zoals bij veel kerken gebeurd is, werden de klokken in de tweede wereldoorlog meegenomen door de Duitse bezetter.

Veel oude klokken zijn zo verloren gegaan. Maar die van de Laurentstjerke, daterend uit de 14e en 16e eeuw, zijn teruggevonden. De ene in Giethoorn en de andere in Hamburg. Sinds januari 1947 worden beide klokken weer dagelijks geluid.

De klokkenstoelen die Ooststellingwerf rijk is, zijn allemaal beschermd als rijksmonument. Ook de kerken waarbij zij horen hebben de status van rijksmonument of gemeentelijk monument.

Dit betekent dat ook bij toekomstige ontwikkelingen en eventuele herbestemming van de kerkgebouwen de klokkenstoelen in ere worden gehouden.