Baptistenkerk Haulerwijk

De baptistenkerk is door de bouwstijl, uitstraling en ligging een bijzonder en karakteristiek gebouw.

De kerk ligt net buiten het dorp Haulerwijk, aan de doorgaande weg richting Norg.

Ingebruikname: 1925

Architect: onbekend

Adres: Norgerweg 49, Haulerwijk

Eigenaar: Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland

Status: geen monument

Gebruik: erediensten

De Bapistenkerk in Haulerwijk is een sobere zaalkerk, met rood/bruin metselwerk. Het heeft geen toren of dakruiter.

Desondanks is het een bijzonder gebouw en heeft het wel degelijk de uitstraling van een kerk. Dit komt met name door de zeven boogvensters en het ronde venstertje in de fraaie voorgevel.

Huidig gebruik

De Baptistenkerk in Haulerwijk wordt nu en dan gebruikt als kerk. Tevens wordt het gebouw soms gebruikt voor andere bijeenkomsten.

Op dit moment zijn er geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Bij eventuele toekomstige herbestemming is wonen/werken of alleen wonen voor de hand liggend. Een publieke functie is gezien de ligging – niet in het centrum van het dorp en aan de doorgaande weg – minder voorstelbaar.