R.K. Kerk De Heer Die Wederkomt Oosterwolde

Deze kerk draagt de naam ‘De Heer Die Wederkomt’. De geloofsgemeenschap maakt onderdeel uit van de katholieke fusieparochie de Heilige Clara van Assisi.

Bouwjaar: onbekend, 1957 in gebruikname als kerk

Architect: niet bekend

Adres: Quadoelenweg 3 te Oosterwolde

Eigenaar: katholieke geloofsgemeenschap Oosterwolde

Status: geen monument

In 1946 werd er, hoewel het aantal katholieken gering was, een priester aangesteld in Oosterwolde en omgeving. Men zocht een geschikte locatie en kocht een huis met schuur aan de Quadoelenweg. Dit gebeurde via een stroman, want de vestiging van katholieken was omstreden.

De mis werd aanvankelijk gevierd in de voorkamer. In 1957 werd de naastgelegen schuur in gebruik genomen als kerk. In 1972 werd de kerk uitgebreid met een nieuwe vleugel.

Gebruik

Het kerkgebouw is in gebruik voor erediensten.

Op dit moment zijn er geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Bij een eventuele herbestemming in de toekomst is wonen of een combinatie van wonen/werken voorstelbaar. Gezien de ligging van het gebouw, net buiten het centrum, zou ook een maatschappelijk invulling denkbaar zijn.