Centrumkerk Donkerbroek

Deze Gereformeerde kerk wordt ook wel Sintrumtsjerke (Centrumkerk) genoemd. Het orgel uit 1821 is aangewezen als rijksmonument. De kerk zelf is een gemeentelijk monument.

Bouwjaar: 1912

Architect: O.M. Meek

Adres: Herenweg 72 te Donkerbroek

Eigenaar: PKN-gemeente Donkerbroek-Haule

Status: gemeentelijk monument

Bijzonderheden: het orgel is een rijksmonument (nummer 460746)

Dit authentieke kerkgebouw uit 1912 ligt aan de doorgaande weg, in het centrum van Donkerbroek.

De voorgevel heeft een fraaie, symmetrische vormgeving, met vier boogvenstertjes en twee ronde venstertjes. De zijgevels kenmerken zich door grote boogvensters en steunberen. De kerk heeft een klein, smal dakruitertje.

Het orgel in de Centrumkerk is een rijksmonument. Dit eenklaviers orgel is in 1821 gemaakt werd door A. van Gruisen uit Leeuwarden voor een nog onbekende kerk. In 1920 is het overgeplaatst naar Donkerbroek door Bakker & Timmenga uit Leeuwarden. De kas en de mechaniek werden bij die gelegenheid vernieuwd.

In 1964 breidde de firma Gebr. Reil het orgel uit met een mixtuur. De firma Bakker & Timmenga restaureerde het in 1997.

Het kerkgebouw is in gebruik voor erediensten.

Het kerkgebouw en overige aanbouwen zijn geschikt voor diverse vormen van overleg, vergaderingen en aanvullende vergelijkbare activiteiten.

Er zijn geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.