Hervormde kerk De Bining Haulerwijk

De Bining is in 1852 gebouwd en is gelegen nabij het centrum van Haulerwijk. De kenmerkende architectuur en spitse vorm maken het tot een bijzonder gebouw, dat in 2008 de status gemeentelijk monument kreeg.

Bouwjaar: 1852

Architect: onbekend

Adres: Kerkstraat 13, Haulerwijk

Eigenaar: Protestantse Gemeente Haulerwijk Waskemeer

Status: gemeentelijk monument

Bijzonderheden: de toren is in 1867 aan het gebouw toegevoegd

De Bining is een sobere zaalkerk, met rood/bruin metselwerk en smeedijzeren muurankers. In 1867 kreeg de kerk een torentje. Deze dakruiter heeft een houtconstructie. De spits is met koper gedekt en heeft een windvaan.

Aan de straatzijde is links van de kerk, iets vooruit springend, een consistorie aangebouwd. Naast de consistorie staat de voormalige pastoriewoning. Deze bijgebouwen zijn geen gemeentelijk monument.

Eind negentiende eeuw is er in De Bining een Duits harmonium van orgelmaker Schiedmaijer uit Stuttgart geplaatst. Al in 1903 werd dit vervangen door een Frans Serafine-orgel (een drukwindharmonium). In 1915 kwam er een orgel dat in 1965 deels is vervangen.

In 2020 is de inrichting van de kerk gemoderniseerd. De banken zijn (deels) vervangen door stoelen en het liturgisch centrum is gemoderniseerd. Wel zijn veel oude elementen gebleven. Ook de bijzaal/consistorie is vernieuwd en geschikt voor diverse doeleinden.

De kerk wordt elke week gebruikt voor erediensten.
Het bijgebouw wordt zo nu en dan gebruikt voor bijeenkomsten.
De Bining is goed bereikbaar. Hoewel er niet veel parkeerplaatsen bij het kerkgebouw aanwezig zijn, zijn er geen verkeerstechnische problemen.

Het kerkgebouw is volop in gebruik voor erediensten. Op dit moment zijn er dan ook geen plannen om het kerkgebouw af te stoten.

Mocht dit in de toekomst wel het geval zijn, dan is passend medegebruik een optie. Sloop is niet aan de orde: het kerkgebouw is een gemeentelijk monument en dus als zodanig beschermd.

Het kerkgebouw heeft een prominente plaats in het dorp en is maatschappelijk gezien belangrijk. Het dan ook raadzaam om de inwoners van Haulerwijk te betrekken bij eventuele ontwikkelingen.