Meer dan buitenkant

Als je een kerk binnengaat, sta je soms ineens in een andere wereld.

De ene keer is deze stemmig en ademt zij eeuwen geschiedenis uit.

Een andere keer is het verrassend licht en modern.

Soms zijn er in kerken elementen van grote historische waarde te vinden.

Zoals een orgel, kansel, doopvont, kerkbanken of eeuwenoude grafstenen.

Orgels

Veel kerken hebben een orgel. Groot of klein, jong of oud. Het orgel op de foto hiernaast staat in de Laurentstjerke in Donkerbroek en is gebouwd in 1723. Het stond aanvankelijk in de katholieke kerk van Jutphaas, in de provincie Utrecht.

Het orgel van de Hervormd kerk van Haule is niet oud (1952), maar heeft wel een bijzonder verhaal. Het is tweedehands gekocht in 1980. Vrijwilligers hebben meer dan een jaar hard gewerkt om het orgel weer in elkaar te zetten, er een balkon voor te bouwen en een orgelkast voor te maken.

Preekstoelen en kansels

Ook preekstoelen en kansels hebben vaak een eigen verhaal. Zoals die van de Bonifatiuskerk in Makkinga. De kerk is gebouwd naar plannen van meester-timmerman Theunis Thomasz. Hij maakte in 1776 ook de fraaie houten preekstoel, die op de foto hiernaast te zien is.

De kansel van de Laurentstjerke in Donkerbroek dateert uit de 17de eeuw. Ook deze is van hout gemaakt en prachtig bewerkt.

Bekijk de kerken

Onder het tabblad ‘Bekijk de kerken’ vindt u foto’s en informatie over alle kerken van Ooststellingwerf. Bij veel kerken vindt u ook informatie over het interieur. U kunt de kerken natuurlijk ook zelf gaan bekijken. Bijvoorbeeld op Open Monumentendag, in het tweede weekend van september.