Uit het straatbeeld verdwenen

De afgelopen decennia zijn er al diverse kerken en kapellen uit het straatbeeld verdwenen. Doordat ze gesloopt werden en er nieuwbouw voor in de plaats kwam. Of doordat ze hun functie verloren en nu – als woning of opslagruimte – nog amper opvallen.

Hieronder geven we een korte beschrijving, met waar mogelijk een foto.

Appelscha - Gereformeerde kerk

In 1956 werd de Gereformeerde kerk, aan de Van Emstweg 1 te Appelscha, in gebruik genomen. De functionele wederopbouwkerk met plat dak bevatte 500 zitplaatsen. In 2015 werd de kerk buiten gebruik gesteld, in 2016 is zij gesloopt. Op de kavel zijn drie woningen gebouwd. Daarbij is aandacht geschonken aan de verschijningsvorm van de woningen in relatie tot de voormalige kerk.

Linksonder: oude ansichtkaart van de kerk (via Reliwiki)
Rechtsonder: de nieuwe woningen

Donkerbroek - Gereformeerde kerk & evangelisatiekapel

De Gereformeerde kerk is in 1840 aan de Herenweg 98 te Donkerbroek gebouwd. In 1912 raakte het gebouw buiten gebruik als kerk.

Het pand heeft nu een woonbestemming.

De Gereformeerde evangelisatiekapel heeft als bouwjaar 1917 en is gevestigd aan de Petersburg 24. In 1982 werd het gebouwtje verkocht. Het heeft sindsdien diverse functies vervuld. Op dit moment heeft het gebouw de bestemming wonen.

Linksonder: voormalige Gereformeerde kerk in Donkerbroek

Rechtsonder: voormalige Gereformeerde evangelisatiekapel in Donkerbroek (foto volgt)

Haulerwijk - Pro Rege

In 1876 werd er een Gereformeerde kerk gebouwd aan de Hoofdweg Boven 83 in Haulerwijk. In 1930 kwam er een nieuwe, grotere kerk: De Oerdracht.

De oude kerk werd gebruikt als verenigingsgebouw en later als leslokaal. In 1963 is de kerk afgebroken en werd er het verenigingsgebouw ‘Pro Rege’ gebouwd.

Dit verenigingsgebouw is in 1996 vervangen door nieuwbouw achter de kerk De Oerdracht. Het pand aan de Hoofdweg Boven 83 is afgestoten en daarna verbouwd. Het is nu een bedrijfspand.

Oldeberkoop, Oosterwolde en Waskemeer

De Rechtzinnige Hervormde evangelisatiekapel werd in 1936 gebouwd, aan het Molenlaantje 6 in Oldeberkoop.

De kapel is in 2005 afgebroken en vervangen door een woning.

De Gereformeerde kerk aan de Molenweg 23 in Oosterwolde heeft als bouwjaar 1931.

Sinds 1966 is het pand niet meer in gebruik als kerk. Het dient momenteel als opslag bij een woning.

De Evangelisatiekapel Samuel, Breebergweg 6 in Waskemeer, dateert uit 1908.

Het gebouw heeft nu een woonbestemming.

Linksonder: voormalige Gereformeerde kerk in Oosterwolde

Rechtsonder: voormalige evangelisatiekapel Samuel in Waskemeer