Laurentstjerke Donkerbroek

De Laurentstjerke (ofwel Laurenskerk) is ruim drie eeuwen oud en heeft de tijd goed doorstaan. Het is al sinds 1967 een rijksmonument. De kerk, het kerkhof en de dubbele klokkentoren vormen samen een prachtig ensemble.

Bouwjaar: 1714

Architect: onbekend

Adres Geert Wolter Smitweg 5 te Donkerbroek

Eigenaar: PKN-gemeente Donkerbroek-Haule

Status: rijksmonument (monument-nummer 31717)

Bijzonderheden: dubbele klokkenstoel en begraafplaats

De kerk is in 1714 gebouwd ter vervanging van een middeleeuwse, aan Sint Laurentius gewijde kerk. Het huidige gebouw is voor een groot deel gemaakt met gebruikmaking van materialen van de afgebroken “oude” kerk. Aanvankelijk had de Laurentstjerke geen toren, deze is er in 1860 bijgebouwd.

Boven de ingang van de kerk hangt een mooi bewerkt barok wapenschild. In 1796, in de Franse tijd, is de tekst in opdracht van de bezetter gedeeltelijk weggekapt en onleesbaar gemaakt. Ook zijn toen de familiewapens afgehakt.

De kansel en het doophek dateren uit de 17de eeuw. Het orgel uit 1723 is vermoedelijk gemaakt door M. Verhofstadt en is in 1879 overgebracht uit de Rooms-katholieke Kerk van Jutphaas.

De foto’s hieronder geven een impressie.

Als u op een foto klikt, dan wordt deze vergroot.

Klokkenstoel

Vanwege het aanvankelijk ontbreken van een toren, staat er op het kerkhof een dubbele houten klokkenstoel. Deze is al een paar keer vernieuwd, de huidige stamt uit 1974. De klokken zijn veel ouder, namelijk uit de 14e en 16e eeuw.

Tijdens de tweede wereldoorlog zijn de klokken door de Duitsers meegenomen. De kleine klok is in Giethoorn teruggevonden en de grote klok in Hamburg. Sinds januari 1947 worden beide klokken weer dagelijks, op vaste tijden, geluid.

De kerk is in gebruik voor erediensten.

De begraafplaats rondom de kerk in Donkerbroek is dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang en is, net als de kerk zelf, eigendom van de protestantse gemeente Donkerbroek- Haule.

De Laurentstjerke is zo nu en dan nog in gebruik voor erediensten. Op dit moment vinden er gesprekken plaats hoe en op welke manier er in de toekomst zal worden omgegaan met het kerkgebouw. Voor nu zijn er geen concrete plannen.

Bij herbestemming zou wonen/werken of alleen werken passend zijn. Daarnaast behoort een maatschappelijke invulling, gezien de centrale ligging in Donkerbroek, tot de mogelijkheden. Parkeren is dan wel een aandachtspunt.