Hervormde kerk De Schutse Appelscha

De Hervormde kerk in Appelscha is een bijzonder gebouw. Door de spitse toren en de ligging, iets van de weg af, is het een markante verschijning.

Het vervuld bovendien een belangrijke maatschappelijke functie.

Bouwjaar: 1869

Architect: F.W. Scheenstra

Adres: Vaart Zuidzijde 74 te Appelscha

Eigenaar: Protestantse gemeente Appelscha

Status: geen monument

Gebruik: kerkdiensten en maatschappelijk gebruik

De Hervormde kerk De Schutse ligt aan de doorgaande weg, centraal gelegen in de kern nabij winkels en andere voorzieningen. Het gebouw is goed onderhouden.

In 1870 werd de kerk in gebruik genomen. In datzelfde jaar nam de gemeenteraad het besluit om aan de kerk een toren met klok toe te voegen. Dit maakt dat de geveltoren, met ingesnoerde spits, eigendom is van de gemeente.

Door een brand is in 1966 het interieur van de Schutse zwaar beschadigd. De kerk is daarna opnieuw ingericht. Licht speelt in de huidige inrichting een belangrijke rol.

De foto’s hieronder geven een impressie.

Als u op een foto klikt, dan wordt deze vergroot.

Glaskunst

Op verschillende plekken in de kerk is kleurrijk glas te vinden. Deze kunstwerken zijn gemaakt door Glasatelier Benedictus in Appelscha.

De foto’s hieronder geven een impressie.

Als u op een foto klikt, dan wordt deze vergroot.

De Schutse in Appelscha is in gebruik als kerk. Het gebouw heeft een maatschappelijke bestemming en wordt tevens gebruikt voor tal van activiteiten, zoals de bloedbank, vergaderingen en studiebijeenkomsten.

Ook worden er, in samenwerking met de plaatselijke horeca, maaltijdavonden georganiseerd voor alleenstaande uit het dorp.

Er zijn geen toekomstige plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Naast het aanvullende gebruik zal het kerkgebouw in de toekomst voor erediensten in gebruik blijven.