Jakub Oosterwolde

De Jakub behoort tot de Molukse Evangelische Kerk ofwel Geredja Indjili Maluku (GIM). Deze bijzondere kerk, gebouwd in 1995, is de jongste kerk in de gemeente Ooststellingwerf.

Enkele feiten op een rij

Bouwjaar: 1995

Architect: ir. I.H. Matulessy

Adres: De Hieming 31 te Oosterwolde

Eigenaar: Geredja Indjili Maluku (Molukse Evangelische Kerk)

Status: geen monument

Gebruik: erediensten

Buitenkant

Deze modern kerk is gebouwd van rode stenen. Het metalen raster op de twee lage platte daken versterkt het bijzondere karakter.

Bij de entree is aan de linker- en rechterzijde een stenen verhoging, versierd met mozaïek. De kerk is mooi gelegen, in een groene omgeving.

Interieur

De rode stenen en strakke lijnen die de buitenkant van de Jakub typeren, komen ook terug aan de binnenkant van deze kerk. In de muren, het plafond en in de marmeren vloer.

Op de foto’s hieronder is goed zichtbaar hoe dit rust en eenheid uitstraalt.

Huidig gebruik

Het kerkgebouw is in gebruik voor erediensten.

Toekomst

Op dit moment zijn er geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Bij een eventuele herbestemming in de toekomst is gezamenlijk wonen in een zorggemeenschap met een zelfde doelgroep als bewoners een mogelijke invulling. Een woonvorm voor de Molukse gemeenschap zou een mogelijke invulling en positieve bijdrage voor de wijk kunnen zijn.