Bonifatiuskerk Makkinga

De Bonifatiuskerk staat in het centrum van Makkinga, op de Brink. Dit bijzondere gebouw is al bijna 250 jaar oud en is aangewezen als rijksmonument. Enkele grafstenen in de kerk zijn al ruim vier eeuwen oud.

Bouwjaar: 1775

Architect: Th. Thomasz

Adres: Brink 10 te Makkinga

Eigenaar: Protestantse gemeente

Status: rijksmonument (monument-nummer 31724)

Bijzonderheden: grafstenen in de kerk

Bij de bouw van deze kerk, in 1775, heeft men de oude stenen van de oorspronkelijk gebouwde kerk uit 1463 hergebruikt. De kerk heeft een ingebouwde toren met een ingesnoerde spits. De windwijzer heeft de vorm van een paard.

In de toren hangen twee klokken, een uit 1463 en een uit 1950. De laatste vervangt een klok uit 1776, die tijdens de tweede wereldoorlog door de bezetter werd afgevoerd.

Het kerkhof rondom de kerk is sinds circa een eeuw niet meer in gebruik.

meer over de klokken

De klokken en hun spreuken

De grote, in 1776 hergoten klok heeft het volgende opschrift:

Graviore lapsu corruptam hancce campanem provides preator

V.A. Glistra refundie curafit per Claudiam Fremij fusorem anno domini MDCCLXXVI

Vertaald naar het Nederlands is dit:

Deze zorgvuldige grietman V.A. Glinstra heeft gezorgd dat na een zware val gebroken was, hergoten werd door de gieter Claudius Fremij in het jaar des Heren 1776

Tegelijk werd er nog een klok te Makkinga gegoten, de klok van Olterterp. Een gift van Ayso van Boelens en zijn vrouw maakte dit mogelijk. In WOII is de klok door de bezetters weggehaald en omgesmolten tot kogels. Na de oorlog is er een in 1950 gegoten exemplaar terug gehangen met de Stellingwerver spreuk:

Dat na tied van Duutsche drok, ’t volk tot Jow him keere

En veur Vrede en Gelok, Jow zien daank brengt Heere

minder tekst

De Bonifatiuskerk is gebouwd naar plannen van meester-timmerman Theunis Thomasz. Deze maakte in 1776 ook de fraaie houten preekstoel. Het kabinetorgel is gebouwd in 1866 door P.J. Adema. Het is in 1927 in de kerk geplaatst.

In 2001 is de kerk gerestaureerd. Hierbij werden de grafstenen weer zichtbaar.

De oudste graven dateren uit 1609.

Het kerkgebouw in Makkinga is gebruik voor erediensten.

Er zijn er geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Bij eventuele herbestemming in de toekomst zal het kerkgebouw, vanwege zijn monumentale waarde, behouden moeten worden.