Het Lokaal ofwel de Rechtzinnig Hervormde kapel Oosterwolde

Dit bijzondere zaalkerkje, in de volksmond ook wel ‘Het Lokaal’ genoemd, werd gebruikt door de Rechtzinnig Hervormden. Vanwege de cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde is het aangewezen als rijksmonument.

Bouwjaar: 1928

Architect: O.M. Meek

Adres: Prinsenstraat 5 te Oosterwolde

Eigenaar: particulier

Status: rijksmonument (monument-nummer 514111)

Gebruik: bewoning en andere functies

De kapel heeft een rechthoekige plattegrond en bestaat uit één bouwlaag. Het is gebouwd met roodbruine en gele bakstenen en heeft een steil zadeldak. Op de beide nokhoeken staan kleine gemetselde schoorstenen. Aan de voorzijde staat op de nok een dakruitertje, met daarop een windwijzer.

Het gebouw kenmerkt zich verder door een dubbele rondboog voordeur, siermetselwerk, fraaie vensters en gebrandschilderd glas.

Interieur

Deze kapel is van cultuurhistorisch en architectuurhistorisch belang, onder andere vanwege de bijzondere samenhang tussen buitenkant en interieur.

De kerkzaal heeft een opvallend paraboolgewelf. De deuren, deuromlijstingen en vaste banken onder de koorgalerij zijn allemaal nog oorspronkelijk. Dit geldt ook voor het houten preekgestoelte in een nis. De consistoriekamer heeft een kastenwand en een betegelde schoorsteenmantel.

Het orgel dateert uit 1942. Dit onderdeel van het interieur heeft weinig historische waarde.

Huidig en toekomstig gebruik

Het kerkgebouw is niet meer in gebruik voor erediensten. Het heeft in de afgelopen jaren diverse invullingen gehad, uiteenlopend van kringloop tot trouwlocatie. Daarnaast is een deel van het bijgebouw ingericht als woning.

Bij eventuele verkoop van het pand is wonen/werken wellicht een goede invulling. Bijzonder van het geheel is dat de bijbehorende woning en het kerkgebouw een monumentale status hebben en als ensemble bij elkaar horen.