Dorpskerk Elsloo

Deze Hervormde kerk uit 1913 heeft onmiskenbaar cultuurhistorische en architectonische waarde. Het is dan ook een rijksmonument.

De klokkenstoel en de nabijgelegen begraafplaats maken de kerk extra bijzonder.

Bouwjaar: 1913

Architect: O.M. Meek

Adres: Hoofdweg 42 te Elsloo

Eigenaar: Kerkelijke Gemeente Elsloo

Status: rijksmonument (monument-nummer 514113)

Bijzonderheden: klokkenstoel en begraafplaats

Gebruik: uitvaarten en trouwerijen

De kerk ligt op een ruim eigen erf. Het gebouw heeft een zadeldak, dat bedekt is met zwarte mat geglazuurde Franse keramische leipannen. Op het nok staat een achtzijdige klokkenzolder met een mooie spits met weerhaan.

Aan de achterzijde van de kerk bevindt zich het later aangebouwde Karkehus.
Naast de kerk staat een grote, houten klokkenstoel met daarin twee klokken.

Door de wit gepleisterde wanden is het een lichte kerk. Het interieur is vrijwel helemaal in oorspronkelijke staat en de originele kerkbanken zijn er nog. Er is veel hout gebruikt en ook rode Groninger bakstenen.

Boven het voorportaal bevindt zich het oksaal ofwel de orgelgalerij. Dit is een balkon, waarop het (elektrische) orgel staat.

Begraafplaats

Achter de Hervormde Kerk ligt een begraafplaats. Deze is, net als de kerk zelf, eigendom van de Kerkelijke Gemeente Elsloo. De begraafplaats is dagelijks vrij toegankelijk van zonsopkomst tot zonsondergang. Er zijn zeer uitzonderlijke graven met graftrommels te bezichtigen.

De begraafplaats is nog steeds in gebruik. In overleg met de beheerder kunnen er ook urnen worden bijgezet.

Sinds 2019 worden er geen diensten meer gehouden in de kerk.

Het gebouw wordt nog wel gebruikt voor uitvaarten en trouwerijen.

Het bijbehorende ‘Karkehus’ wordt soms door dorpsbewoners gebruikt voor bijeenkomsten .

Op dit moment zijn er geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen.

Bij eventuele herbestemming in de toekomst zal het kerkgebouw, vanwege zijn monumentale waarde, behouden moeten worden. Ook is het van belang om bij eventuele ontwikkelingen het dorp erbij te betrekken. De kerk met de bijbehorende begraafplaats zijn immers maatschappelijk gezien heel belangrijk voor Elsloo.