Hervormde kerk Haule

De Hervormde kerk van Haule is een gemeentelijk monument. En terecht: het is een charmant, authentiek kerkgebouw met op de torenspits een Saksisch paardje. De begraafplaats rondom de kerk maakt dit monument extra bijzonder.

Enkele feiten op een rij

Bouwjaar: 1854

Architect: H.J. Noorman

Adres: Dorpsstraat 76 te Haule

Eigenaar: PKN-gemeente Donkerbroek-Haule

Status: gemeentelijk monument

Bijzonderheden: begraafplaats

Gebruik: uitvaarten

Buitenkant

Een gevelsteen vermeldt onder wiens bestuur de kerk in 1854 herbouwd is. Ook de naam van de architect wordt vernoemd. Op een andere gevelsteen staat welke belangrijke personen aanwezig waren bij het leggen van de eerste steen.

Op de kerktoren staat niet de traditionele haan, maar het Saksische paard. In de toren hangt één klok, die in 1950 is gegoten. Bij de inwijding hing er een klok uit 1830 in de toren. Deze is echter in 1943 afgevoerd naar Duitsland.

Interieur

Het orgel van de kerk is niet oud, maar heeft wel een bijzonder verhaal.

Rond 1980 werd er een ’tweedehands’ orgel gekocht uit 1952. Dit was helemaal uit elkaar gehaald. Met behulp van vrijwilligers is dit orgel opnieuw in elkaar gezet. Daarvoor is een balkon gebouwd. Ook is er een orgelkast gemaakt, compleet met houtsnijwerk.

Vrijwilligers hebben meer dan een jaar hard gewerkt om dit indrukwekkende staaltje vakwerk te voltooien.

Begraafplaats

De begraafplaats is gelegen rondom de kerk en bestaat al enkele eeuwen. Het kerkhof is vrij toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Er zijn zeer uitzonderlijke graven aanwezig, waaronder oorlogsgraven.

Het beheer van de begraafplaats wordt verzorgd door het College van Kerkrentmeesters van de Protestantse Gemeente Donkerbroek-Haule.

Huidig gebruik

Tot 2019 was de kerk van Haule in gebruik voor erediensten. Dit is nu niet meer het geval. Wel wordt de kerk nu en dan gebruikt voor uitvaarten.

Het kerkhof is nog steeds in gebruik. Het is mogelijk om, in overleg met de beheerder, asbussen bij te zetten.

Toekomst

Er zijn op dit moment geen concrete plannen om een andere invulling te geven aan dit gebouw.

Bij een eventuele herbestemming zal het kerkgebouw vanwege zijn monumentale waarde behouden moeten worden. Slopen is dan ook niet aan de orde. Als nieuwe bestemming is wonen/werken of alleen wonen voor de hand liggend. Een publieke functie is minder voorstelbaar.