Gereformeerde kerk De Oerdracht Haulerwijk

De Gereformeerde kerk De Oerdracht ligt tussen de dorpen Haulerwijk en Waskemeer in. Het fraaie karakteristieke gebouw is, net als de naastgelegen pastorie, gemeentelijk monument.

Bouwjaar: 1930

Architect: F. Offringa

Adres: Hoofdweg Boven 77, Haulerwijk

Eigenaar: protestantse gemeente Haulerwijk- Waskemeer

Status: gemeentelijk monument

Bijzonderheden: de pastorie is vrijstaand, maar maakt onlosmakelijk deel uit van het geheel

De Oerdracht is een kruiskerk, uitgevoerd in zakelijk-expressionistische stijl. De kruisende kappen hebben geglazuurde pannen. De gevels hebben smalle, hoge vensters. De voorgevel heeft een evenwichtige en symmetrische vlakindeling.

Verder vallen op: de metselwerkdecoraties boven de vensters, de grote puntgevels met hoge zadeldaken en de dakruiter ofwel het torentje op de nok.

De kerk de Oerdracht is nog volop in gebruik voor erediensten. De bijgebouwen worden zo nu en dan gebruikt voor bijeenkomsten.

Het gehele kerkgebouw wordt momenteel verhuurd aan de Evangelische Gemeente Roderesch/Haulerwijk.

Er zijn op dit moment geen plannen om het kerkgebouw af te stoten of te herbestemmen

Medegebruik is – indien gewenst – een optie. Het kerkgebouw is geschikt voor het houden van diensten en trouwerijen, maar ook voor muzikale activiteiten. Door de aanbouw aan de achterzijde is het gebouw tevens geschikt voor kleine bijeenkomsten.
De bereikbaarheid van de kerk is goed ondanks de ligging in het buitengebied. Parkeerplaatsen zijn in ruime mate aanwezig.