Trefkerk Appelscha

De Trefkerk in Appelscha is een goed voorbeeld van succesvolle herbestemming. Er is respectvol omgegaan met het gebouw, het aanwezige kerkhof en de klokkenstoel. Hierdoor is er een combinatie ontstaan die het gebruik van het voormalige kerkgebouw rechtvaardigt en meerwaarde geeft.

Bouwjaar: 1903

Architect: P.J.Kramer

Adres:  Wester Es 50 te Appelscha

Eigenaar: particulier

Status: gemeentelijk monument

Bijzonderheden: klokkenstoel is rijksmonument (nummer 31716)

Gebruik: woonhuis, bed & breakfast, verhuur kleine vergaderruimten

De kerk stamt uit 1903 en verving een kerk uit de 14e eeuw. Het gebouw is vijf raamtraveeën diep en voorzien van gietijzeren rondboogvensters met elk 26 ruitjes.

De kerk ligt op een ruim eigen erf en is omringd door bos. Het kerkhof is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Er zijn zeer uitzonderlijke graven te bezichtigen.

Op het erf staat een houten klokkenstoel. De klok die hier in hangt dateert van 1435. De klokkenstoel is een rijksmonument.

Het interieur van de kerk is in 2002 geheel verwijderd om de realisatie van woning en atelier mogelijk te maken. De bestaande zaalkerk werd in horizontale richting opgedeeld. De bovenzijde is als woning in gebruik, op de begane grond werd in eerste instantie een atelier, en later een Bed & Breakfast gerealiseerd. De overgebleven ruimte is ingericht voor vergaderingen en bijeenkomsten.

De raampartijen zijn aan de binnenzijde voorzien van voorzetramen. Daardoor is de buitenkant van het kerkgebouw onaangetast gebleven.

Op dit moment is het kerkgebouw in gebruik als woning, Bed & Breakfast en is het mogelijk om gebruik te maken van een kleine (vergader)zaal.

De eigenaar van het kerkgebouw voorziet zelf in het onderhoud van het gebouw. De klokkenstoel is in eigendom van derden.

De verwachting is dat dit gebruik in de toekomst, al dan niet in iets aangepaste vorm, zal blijven plaatsvinden.

Er zijn geen plannen voor een andere invulling.