Bonifatiuskerk Oldeberkoop

De Bonifatiuskerk van Oldeberkoop behoort tot de oudste kerken van zuidoost Friesland. Het fraaie gebouw vormt het historisch middelpunt van het dorp. De kerk en het kerkhof zijn omgeven door een ringmuur.

Bouwjaar: oudste delen rond 1125 voltooid

Architect: onbekend

Adres: Willinge Prinsstraat 2 te Oldeberkoop

Eigenaar: Protestantse gemeente Olde- en Nijeberkoop

Status: rijksmonument (monument-nummer 544295)

Bijzonderheden: kerkhof omgeven door ringmuur

Gebruik: erediensten, kerkelijke trouw en rouwdiensten,

tevens cultureel-maatschappelijke doeleinden

Bezichtiging: op werkdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur

De Bonifatiuskerk heeft een romaans schip (12e eeuw) van tufsteen. Het is in de 14e eeuw verlengd in gotische bouwstijl. In 1585, tijdens de Tachtigjarige Oorlog, stortte de toren in. De zadeldaktoren werd rond 1608 met Friese geeltjes herbouwd.

Het oude kerkhof rondom de kerk is omgeven door een rustieke ringmuur, opgetrokken uit Friese geeltjes. Deze muur stamt waarschijnlijk uit het begin van de 17e eeuw, dezelfde periode waarin de toren werd hersteld. Recente restauraties vonden plaats in 1926 en 1964.

Interieur

De kerk heeft kleurrijke muren, door de grote bakstenen in alle schakeringen van geel tot rood. In de kerk staat een familiebank en een eikenhouten kansel uit de 17e eeuw.

Het orgel is een combinatie van een Scheuer-kas (1858) met pijpwerk van Van Dam en Van Gruisen (1919). De orgelgalerij werd in 1964 vernieuwd.

De 14e-eeuwse doopvont van zandsteen was aan de bovenkant beschadigd en is voorzien van een nieuwe rand. De koperen bolvormige doopschaal is van recente datum.

Huidig gebruik

De primaire functie van deze monumentale middeleeuwse dorpskerk is de beschikbaarheid voor de zondagse eredienst en voor kerkelijke trouw- en rouwdiensten.

Het gebouw wordt ook gebruikt voor cultureel-maatschappelijke doelen, zoals de jaarlijkse kunstmanifestatie Open Stal en concerten. Die worden georganiseerd door Muziek op Stapel en plaatselijke muziekgezelschappen.

Het huidige gebruik (kerkdiensten en gebruik voor cultureel-maatschappelijke doelen) wordt voortgezet. Van grote ontwikkelingen is geen sprake. Medegebruik is door plaatselijke organisaties geregeld. Daarbij wordt rekening gehouden met de aard en schaal van het dorp.

Het kerkgebouw en de bijbehorende begraafplaats passen als ensemble bij elkaar en zijn van rijkswege beschermd. Sloop en/of nieuwbouw is daarom niet aan de orde.